مقدمه ای بر چگونگی برنام هریزی کتاب های پودمانی


مجموعه « برمبنای استانداردهای کتاب » کتاب های تخصصی شاخه ی کاردانش « یا » پودمان مهارت « برنام هریزی تألیف
صورت گرفته است . براین اساس ابتدا توانایی های » برنامه های درسی رشته های مهارتی شاخه ی کاردانش ، مجموعه هشتم
دسته بندی م یشود . در نهایت واحدهای کار هم خانواده با هم )Unit( هم خانواده به صورت واحدهای کار تحت عنوان
را شکل می دهند. )Module( مجدداً دسته بندی شده و پودمان مهارتی
توسط کمیسیون های تخصصی با یک نگرش علمی انجام شده است به گونه ای که » واحدهای کار « و » توانایی ها « دسته بندی
یک سیستم پویا بر برنامه ریزی و تألیف پودمان های مهارت نظارت دائمی دارد.
به منظور آشنایی هر چه بیشتر مربیان، هنرآموزان و هنرجویان شاخه ی کاردانش و سایر علاقه مندان و دست اندکاران
توصیه م یشود الگوی ارائه شده در استاندارد متولی را در ،» پودمان های مهارت « ، آموزش های مهارتی با روش تدوین
2( و ) 3( مورد بررسی قرار دهید. در ارائه دسته بندی ها، زمان مورد نیاز برای آموزش آن ها نیز تعیین ( ،) نمون بر گهای شماره ) 1
» شاخه ی کاردانش « به عنوان کتاب درسی مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش در » پودمان « می گردد، با روش مذکور یک
چاپ سپاری م یشود.
و هر پودمان نیز به تعدادی واحد کار ) M و 2 M به طور کلی هر استاندارد مهارت به تعدادی پودمان مهارت )مانند 1
تقسیم می شوند . نمون برگ شماره ) 1( برای ) P و 2 P و هر واحد کار نیز به تعدادی توانایی ویژه )مانند 1 ) U و 2 U )مانند 1
دسته بندی توانایی ها به کار م یرود . در این نمون برگ مشاهده میک‌نیم که در هر واحد کار چه نوع توانایی هایی وجود دارد.
در نمون برگ شماره ) 2( واحدهای کار مرتبط با پودمان و در نمون برگ شماره ) 3( اطلاعات کامل مربوط به هر پودمان درج
شده است . بدیهی است هنرآموزان و هنرجویان ارجمند شاخه کاردانش و کلیه عزیزانی که در امر توسعه آموزش های مهارتی
فعالیت دارند ، می توانند ما را در غنای یکفی پودمان که برای توسعه آموزش های مهارتی تدوین شده است رهنمون و یاور باشند.